Bodelning. Om man vill att den ena bor kvar i huset men ingen kan lösa ut den andra - hur gör man?

Känner så väl igen situationen. Först bankens agerande, en flera decennier prickfri relation betyder absolut inget utan dom går efter sina konstiga mallar och policys. Skönt att det löste sig där i alla fall.

Jodå, jag har också suttit ändlösa timmar med stora och komplexa excelark för att (själv) räkna ut allt och jag är ganska nöjd med slutresultatet om jag får säga det själv. Anlitade aldrig någon jurist och sparade däremed en hel del slantar. Även hon var nöjd. Och banken. Finns några formuleringsfällor man ska se upp med.
Du hittar såväl ett gångbart avtal som själva beräkningsunderlaget i mina tidigare trådar.

Jojo nizzehult, jag har sett dina långa trådar :slight_smile:
Jag ska kika i dem (och leta efter formuleringsfällorna). Det är snällt av dig att dela med dig. Tack.

Tänker ni att skulden är vad ett utköp i dagsläget skulle kosta dig?

Hur lång kötid har din make i bostadskön? Du kan svara privat om du inte vill skriva här. Eller inte svara alls förstås. Bara funderar själv.

@Whisper: ja, just så. Jag räknar med att kunna pytsa in lite varje månad och dessutom utöka lånet varje gång jag får löneförhöjning så att jag får undan det snabbare. Eller så säljer jag huset, vad vet jag vad framtiden ger.

Han har stått sedan 1998.

Vad är det för funderingar du har då?

Känns det inte som ett risktagande om marknaden vänder nedåt? För dig alltså. Men det är smällar man får ta kanske.

1998 är en bra kötid.

Marknaden är en mystisk kraft. Om jag måste sälja huset precis när det går ner så är det en risk, ja.

Har ni lyckats få någon jurist att tittat på ert avtal?

Nätjuristerna.se. Vi är nöjda. Jag återkommer!

1 gillning

@Whisper, @nizzehult och framför allt @Alena: TACK för tankar, råd och idéer kring detta! :heart:

Så här har det gått, så här långt:

Vi har skrivit bodelningsavtal med hjälp av en jurist från Nätjuristerna. Vi skickade över alla våra uppgifter och fick ett utkast ett par timmar innan vi skulle ha videosamtal. Vi lyckades komma överens om några detaljer precis innan videosamtalet så det gick jättesmidigt med ett videosamtal och slutligt avtal via mejl. I bodelningsavtalet framgår att jag ska köpa ut min man med en viss summa pengar med hjälp av ett skuldebrev. Juristen hjälpte även till med skuldebrevet.

Nu har jag skickat det banken krävde för att fullfölja det beviljade lånet: kopia på bodelningsavtal och på ansökan om äktenskapsskillnad. Det är lite creepy för min kreditvärdighet sjunker ju som en sten nu när jag plötsligt har en jättestor skuld till min man. Men de har ju beviljat lånet så det borde väl inte betyda något nu? Annars, katastrof :grimacing: Jag återkommer och berättar hur det går med det!

Bekymmer nummer två är makens boende. Vi hoppas att det snart ska vara löst.

4 gillningar

Vi kommer också att skriva ett skuldebrev. Hur gjorde ni - har du tagit över alla lån på huset, och du är ensam ägare av huset? Eller har han fortfarande en del i huset? Ska du betala ränta på skulden till honom? Ska du betala av löpande, eller på förfallodagen? När förfaller skulden, om 3 år, 5år, 8 år?

Vi ska som sagt också skriva ett skuldebrev oss emellan då jag inte kan lösa hans del i huset. Vi har pratat med en jurist, men är intresserad av hur andra gjort.

Det är nog rätt vanligt, i alla fall i Stockholm. Juristen rörde inte en min om detta, hon verkade vara van.

Lånet löper på fem år och jag kommer inte att kunna betala allt under den tiden. Jag räknar med att livet hinner förändras på fem år, jag kanske får inkomster som räcker till att låna resten, eller så flyttar jag. Jag slipper bryta upp i hast i alla fall, med ungar och katter och allt.

1 gillning

Och ja, jag tar över lånen och delbetalning löpande, men inte allt som sagt. Har gjort en budget och föreslagit en summa som jag klarar av. Jag betalar ränta, lite mindre än bankräntan.

1 gillning

@Kristinaa, vad bra ni har lyckats lösa detta :clap:

En iaf hygglig rättvisa är nog alltid eftersträvansvärd tycker iaf jag. Inte minst för att man sedan har ytterligare en god orsak till att få lämna hela eländet bakom sig. Ingen anledning för någon att “hold grudges”, varken verklig eller inbillad. I alla fall inte den att någon efter en tid känner sig ekonomiskt lurad/svindlad oavsett hur välförtjänt det än kan tänkas vara. För pengar har verkligen förmågan att locka fram det sämsta hos de flesta människor :see_no_evil:

På det sättet så är såna här schyssta upplägg till gagn för alla, inte minst för barnen :thumbsup:

1 gillning

@Noomi, @Whisper, @nizzehult, @Alena

Nu närmar det sig!

  • Jag bor kvar i huset ett tag. Nästa månadsskifte står lagfarten och lånen på mig.
  • Jag blir skyldig mitt X en massa pengar och betalar lite varje månad tills jag säljer huset eller efter fem år, då måste jag betala resten.
  • Mitt X flyttar ut strax före månadsskiftet. Han har fått en hyresrätt en knapp km härifrån.

Fridens och stort TACK för stöd och inspiration. :raised_hands:

4 gillningar

Lycka till❤️

1 gillning

Jag ser stora risker för konflikt i ert upplägg. Till exempel om du säljer huset. Hur mycket ska han ha då? Om värdet har ökat för att du har renoverat? Ska han ha del av den värdeökningen? Om du varit klantig och sänkt värdet på huset eller om bara bomarknaden går ner, ska han få mindre betalt då? osv osv.

Hur ska ni göra om ditt x vill köpa eget hus och därmed vill bli av med de lånen han står på för ert hus?

Det hon gjort är att köpa ut sitt ex.
Och det är väl alltid en risk/chans att göra så oavsett om man skriver ett skuldebrev eller ej?

Om jag förstår det rätt så är bodelningen avklarad och hon äger hela boendet och har också övertagit alla lån.

Jag ser inget konstigt med ert förfarande.

1 gillning

Ok, jag har inte läste hela tråden så jag kanske drog förhastade slutsatser. Om alla siffror är bestämda i förväg så borde det inte vara några problem.

1 gillning

Oroa dig inte, @Restenavlivet, huset är mitt och jag bestämmer när jag ska sälja det. Han ska få sina pengar - en fast summa - inom 5 år och om jag säljer huset innan dess så har jag för avsikt att lösa skulden på en gång. Men det är inte avtalat att jag måste göra så.

1 gillning